Els valors formen part de la nostra vida. Tot el que passa al nostre voltant ens genera una sèrie de sentiments, d’idees, de coneixements… que ens formen com a persones. La família, els amics, els companys, els mestres, monitors, veïns… ens ajuden a entendre el món i sobretot a interactuar amb tots ells i amb tot el que ens envolta.
En el dia a dia de l’escola en passen moltes, de coses. Si ens parem uns segons i observem el nostre voltant, podem veure com flueixen la tolerància, la solidaritat, l’esforç, el respecte, la responsabilitat… i com contribuïm a fer un món millor.
Bon dia, en entrar a la classe; demanar perdó; admetre que ens hem equivocat; ajudar algú que ho necessita; fer una abraçada perquè sí, o perquè jo ho necessito, o perquè l’altre ho necessita; preguntar què li passa a l’altre; preguntar si el puc ajudar; animar; felicitar; posar-li reptes a algú, o a nosaltres mateixos…
Totes aquestes situacions (i d’altres) tenen lloc dins i fora de l’escola. Tots som responsables de nosaltres mateixos i de donar exemple, no només als més petits, sinó als iguals i als més grans. És preciós poder compartir moments en què es genera una reflexió que et fa despertar quelcom, que et fa pensar i moure alguna cosa a dins teu.
Us heu adonat de l’expressió d’un infant en dir-li “sí, tens raó, m’he equivocat”? Hi ha una manera més bonica de començar el dia que amb un “bon dia” acompanyat d’un fantàstic somriure?
A l’escola tenen lloc moltes situacions en les quals es parla, es reflexiona, es critica… per tal que els nens puguin ser, en el dia d’avui i en el demà, persones amb uns valors forts, persones exigents, crítiques i que tinguin neguit per canviar el món a millor. I com ho necessita, la nostra societat!
El respecte: heu sentit a parlar d’un “blogger” que va posar pasta de dents dins d’una galeta i la va donar a un indigent? Ha tingut milions de seguidors!!! Els alumnes de cinquè li varen escriure unes cartes que podeu llegir a l’entrada de l’escola.
Igualtat de gènere: els nens no poden jugar a nines? A cuineta? Com arribaran a ser uns bons pares, uns bons companys? És molt gran poder observar els alumnes d’infantil movent-se pels ambients, conversant, generant situacions diverses i molt enriquidores.
Solidaritat amb qui ho passa malament: els alumnes de cicle mitjà i superior van participar el 10 de desembre en un acte preciós que va tenir lloc a Cal Bolet, en suport dels refugiats.
Educació socioemocional: hem de ser capaços de reconèixer les emocions (no n’hi ha de bones ni de dolentes) i saber-les expressar, utilitzar i controlar de manera positiva.
Col·laboració: entre tots podem tirar endavant un projecte gegant, ja que cadascú hi aporta el seu granet, els seus coneixements i les seves idees. Els alumnes de quart a sisè estan creant un canal de televisió (cada grup elabora, dissenya, prepara i duu a terme un programa).
Esforç: tots som diferents. Amb les nostres fortaleses, les nostres debilitats, les nostres inquietuds. Podem demanar el mateix a tothom? No, és evident, però sí animar i motivar per tal de donar el màxim d’un mateix, o millorar.
Igualtat d’oportunitats: a l’escola tenim un projecte, el Fons d’Igualtat d’Oportunitats, per tal que cap alumne es quedi sense anar de colònies o fer sortides per problemes econòmics. I gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament aquest projecte és una realitat.
Pertànyer a un grup: com d’important és sentir-nos que formem part d’alguna cosa? Com ho compartim, això? Cada alumne forma part d’una classe, i es duen a terme activitats per enfortir el vincle, però també per sentir que formem part de l’escola (festes, teatres…).
Responsabilitat, poder compartir… Hi ha tants valors!!! I tots ells tan importants!!!
PER UN MÓN MILLOR
PER UNA SOCIETAT PER A TOTHOM
LLUITEM PER SER FELIÇOS, LA FELICITAT ÉS EL MOTOR QUE HO MOU TOT.
ESCOLA LLEBEIG.